Kenniscentrum Toetsen en Examineren

Home / Taken en verantwoordelijkheden / Heeft úw examencommissie een transparante positie?

Heeft úw examencommissie een transparante positie?

Door: Irene Biemond, Teelen Kennismanagement

In het recente rapport Verdere Versterking* van de Inspectie van het Onderwijs is de eerste aanbeveling:

 ‘Zorg met alle betrokkenen binnen een instelling gezamenlijk voor een heldere, transparante positionering van de examencommissie.’

Ik ben blij dat de positionering van de examencommissie nadrukkelijk aandacht krijgt. Want in bijna alle cursussen voor examencommissieleden die ik geef, blijkt dat een transparante positie niet vanzelfsprekend is. Het werk van examencommissies raakt aan dat van vele anderen binnen de instelling. Daarnaast opereren examencommissies in complexe organisaties en weet het management soms ook niet wie wat zou moeten doen.

Met onderstaande tips wordt de positie van uw examencommissie al een stuk transparanter:

Tip 1:     Bespreek samen met anderen wie welke taken en verantwoordelijkheden heeft. Wie is er bijvoorbeeld verantwoordelijk voor het verbeteren van toetsen? En wie voor het toetsprogramma? En verstaat iedereen eigenlijk hetzelfde onder het ‘borgen van de kwaliteit van toetsen’? Het is ook belangrijk om met elkaar af te spreken wie actie moet ondernemen als iemand zijn verantwoordelijkheid niet neemt.

Tip 2:     Zorg ervoor dat de examencommissie deskundig is. Het instellingsbestuur heeft de plicht u hierin te faciliteren. Met name de examencommissies in het hoger beroepsonderwijs hebben de afgelopen jaren flink geïnvesteerd in bijscholing. Ze zetten de universitaire examencommissies daarmee op een forse achterstand.

Tip 3:     Zorg ervoor dat het onderwijsmanagement weet welke wettelijke taken de examencommissie precies heeft en hoe de uitvoering van de taken binnen de instelling wordt geregeld. Ik denk dat heel wat managers zouden zakken als ik ze hierover een toets zou afnemen.

Tip 4:     Het kwaliteitszorgsysteem kent een lange schakel van betrokkenen:

  • examencommissies;
  • onderwijsmanagement;
  • examinatoren;
  • curriculumcommissies;
  • toetsdeskundigen;
  • stafafdelingen;
  • studentendecanen/studieloopbaanbegeleiders;
  • surveillanten;
  • tentamenbureaus;

Voorkom frustratie en zorg ervoor dat er efficiënter kan worden gewerkt door zicht te krijgen op elkaars taken.

Is de positie van uw examencommissie niet 100% transparant? Heeft u geen tijd om de tips uit te voeren omdat u te druk bent met operationele examencommissietaken? Dan is de kans groot dat uw examencommissie is blijven hangen in een reactieve rol. En dat is een extra reden om snel het gesprek aan te gaan!

*Verdere versterking: onderzoek naar het functioneren van Examencommissies in het hoger onderwijs. Inspectie van het Onderwijs, maart 2015.

Bouw (verder) aan een onafhankelijke en transparantie positie!

Examencommissie in de praktijk

Tijdens deze cursus leert u o.a. alles over:

  • Samenwerking met het management
  • Verschillende rollen
  • Samenwerking examencommissies
  • Communicatie met studenten

Lees meer

Nieuwe taken van de examencommissie volgens de WHW

In deze cursus krijgt u een overzicht van alle wettelijke taken en actuele ontwikkelingen. Maar ook krijgt u handvatten aangereikt voor effectieve manieren waarop u deze taken kunt invullen.

Lees meer

Bekijk ook

Studenten steeds vaker in beroep tegen beslissingen van opleiding

Bron: Nationale Onderwijsgids Uit rondgang van NOS op 3 blijkt dat studenten steeds vaker in …

Één Reactie

  1. Marcel Hukkelhoven

    Beste Irene,

    Een aantal maanden geleden verzorgden jij en Eline Busser een tweedaagse cursus aan de UM te Maastricht. Over de nieuwe taken en verantwoordelijkheden van de EC’s. Toe hebben we ook stilgestaan bij de benodigde duidelijkheid over wat doet de EC en wat doen de overige actoren.
    Intern ben ik veel bezig met de postionering van de EC in de onderwijsorganisatie. Kortgeleden zijn wij – mede gezien het Inspectie-rapport verdere versterking van de EC’s – in UM-verband gestart met het project “verdere professionalisering van de EC’s”. In de projectgroep heb ik een inhoudelijk-adviserende rol als Onderwijsjurist. Het nog ruwe plan is nu om jou/ jullie opnieuw te vragen voor de eerder gegeven cursus. En dan voor álle faculteiten, inclusief het onderwijsmanagement. Op onderdelen zal ik daarna, vermoedelijk, voor alle EC-vzs, EC-secretarissen en b.v.k. ook onderwijsmanagers een juridische/ whw- cursus op specifieke onderdelen verzorgen. Afgekaart is e.e.a. nog niet, maar ik zal/ we zullen niet schromen om t.z.t. met jou te zoeken.
    W.b.t. jouw artikeltje met de tips: de inhoud vind ik heel herkenbaar!

    Een vriendelijke groet,

    Marcel Hukkelhoven
    Onderwijsjurist en adviseur Strategie vh Onderwijs
    043-3885615

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *