Kenniscentrum Toetsen en Examineren

Toetskwaliteit

“Formatief toetsen vergroot interactie met student”

Dominique Sluijsmans (lector Zuyd Hogeschool) De inkt van haar nieuwste boek is nog amper droog. Logisch dus dat lector Dominique Sluijsmans (Zuyd Hogeschool) op het congres Toetsen en Examineren in het Hoger Onderwijs uitgebreid zal ingaan op de nieuwste inzichten, zoals vastgelegd in ‘Toetsrevolutie. Naar een feedbackcultuur in het hoger onderwijs’. Dominique Sluijsmans is lector bij Zuyd Hogeschool (standplaats Heerlen) …

Lees meer »

Toets je toetsdilemma’s en laat je inspireren!

Willemijn Pelser, Frank van Nispen, Maartje de Groot (De Haagse Hogeschool) Toetsen is moeilijk! Wellicht het moeilijkste onderdeel van onderwijs ontwerpen. Maak maar eens een kwalitatief goede toets die recht doet aan het gewenste niveau, makkelijk te organiseren is, niet te duur is én zowel studenten als docenten energie geeft. Werkend hieraan, loop je tegen dilemma’s aan die veelvuldig onderwerp …

Lees meer »

Formatieve toetsen leveren meer informatie over ontwikkeling leerling

Een van de sprekers op het congres Toetsen en Examineren in het hoger onderwijs is dr. Kelly Meusen, lector onderwijsexcellentie Hogeschool Zeeland (Pabo Vlissingen). Haar onderzoek richt zich op de vraag hoe je kunt bewerkstelligen dat iedere leerling de hoogst haalbare prestatie levert. In haar presentatie op het congres staat het formatieve toetsen centraal. Wat is een formatieve toets precies? …

Lees meer »

Goed beleid voor autistische studenten? Dit hoef je niet zelf te bedenken!

Veel mensen zien een stoornis in het autismespectrum als een beperking. Roy Houtkamp niet. Hij is zelf autistisch en maakt zijn stoornis en zijn ervaring te gelde. Roy begeleidt binnen de Fontys Hogeschool ICT studenten en heeft zijn eigen bureau: Autastic. Daarnaats is Roy spreker op het congres Toetsen & Examineren in het hoger onderwijs. Studenten met autisme, ADHD of …

Lees meer »

‘Studenten die betrokken zijn bij het ontwerp van de toets scoren hoger’

Het idee is misschien even wennen – studenten betrekken bij het ontwerpen van toetsen – maar het is een werkwijze die belangrijke voordelen heeft. Op het congres Toetsen en Examineren in het Hoger Onderwijs legt Veronica Bruins (beleidsadviseur Toetsen en Beoordelen aan de Hogeschool van Amsterdam) uit waarom. Waarom zou je studenten betrekken bij het opstellen van toetsen? Als je …

Lees meer »

eBook Toetsen en Examineren in het hoger onderwijs

Alle studenten willen een kwalitatief hoogwaardig diploma halen. Het is daarom de taak van hogescholen en universiteiten om deze kwaliteit te kunnen bieden door o.a. een helder en objectief examen- en toetsingsprocedure. eBook Toetsen en Examineren in het hoger onderwijs In dit eBook krijgt u tips voor toetsen en examineren in het hoger onderwijs. Het eBook bevat daarnaast verdiepende interviews …

Lees meer »

Richting Fraudepreventiebeleid

Bron: Professioneel Begeleiden Diploma’s zijn waardepapieren. Samenleving, onderwijs en arbeidsmarkt willen erop kunnen vertrouwen dat diploma’s op een integere wijze worden behaald. Een instrument dat instellingen in het hoger onderwijs gebruiken om controle te houden op het op integere wijze behalen van diploma’s is fraudepreventiebeleid. Dit maakt inzichtelijk welke verantwoordelijkheden de actoren in het onderwijsproces – van student tot examencommissie …

Lees meer »

Samenwerken aan toetskwaliteit

Bron: Professioneel Begeleiden In het rapport Verdere Versterking beveelt de inspectie aan dat alle betrokkenen binnen een instelling gezamenlijk zorgdragen voor een heldere en transparante positionering van de examencommissie. Essentieel hierbij is dat alle actoren in het toetsproces met elkaar samenwerken met als gemeenschappelijk doel toetskwaliteit te leveren en te garanderen dat elke individuele student het vereiste eindniveau heeft behaald. …

Lees meer »

Examencommissies onderweg

Bron: Professioneel Begeleiden Examencommissies functioneren beter dan in 2008, zo blijkt uit het onderzoek Verdere versterking dat de Inspectie van het Onderwijs in 2014 uitvoerde. Steeds meer komt het accent te liggen op hun beleidsmatige taak om de kwaliteit van de toetsing te borgen. De meeste examencommissies voeren echter nog niet alle kerntaken uit die voor een goede borging nodig …

Lees meer »

Check, check, samen check

Artikel door: Irene Biemond, Teelen Kennismanagement Alwéér PDCA Velen van u zullen niet direct enthousiast worden van het woord PDCA-cyclus. Dit model wordt namelijk te pas en te onpas gebruikt. Ook in het hoger onderwijs is de PDCA-cyclus gemeengoed. Samen checken Toch zie ik in de toetspraktijk nog vaak dat de PDCA-cyclus niet helemaal wordt toegepast. Vooral de check-fase wordt …

Lees meer »