Kenniscentrum Toetsen en Examineren

Toetsvormen

“Formatief toetsen vergroot interactie met student”

Dominique Sluijsmans (lector Zuyd Hogeschool) De inkt van haar nieuwste boek is nog amper droog. Logisch dus dat lector Dominique Sluijsmans (Zuyd Hogeschool) op het congres Toetsen en Examineren in het Hoger Onderwijs uitgebreid zal ingaan op de nieuwste inzichten, zoals vastgelegd in ‘Toetsrevolutie. Naar een feedbackcultuur in het hoger onderwijs’. Dominique Sluijsmans is lector bij Zuyd Hogeschool (standplaats Heerlen) …

Lees meer »

Toets je toetsdilemma’s en laat je inspireren!

Willemijn Pelser, Frank van Nispen, Maartje de Groot (De Haagse Hogeschool) Toetsen is moeilijk! Wellicht het moeilijkste onderdeel van onderwijs ontwerpen. Maak maar eens een kwalitatief goede toets die recht doet aan het gewenste niveau, makkelijk te organiseren is, niet te duur is én zowel studenten als docenten energie geeft. Werkend hieraan, loop je tegen dilemma’s aan die veelvuldig onderwerp …

Lees meer »

eBook Toetsen en Examineren in het hoger onderwijs

Alle studenten willen een kwalitatief hoogwaardig diploma halen. Het is daarom de taak van hogescholen en universiteiten om deze kwaliteit te kunnen bieden door o.a. een helder en objectief examen- en toetsingsprocedure. eBook Toetsen en Examineren in het hoger onderwijs In dit eBook krijgt u tips voor toetsen en examineren in het hoger onderwijs. Het eBook bevat daarnaast verdiepende interviews …

Lees meer »

Taxonomeren?! Wat bedoelt u?

Noordhoff Health maakt bij de ontwikkeling van modules en toetsitems gebruik van de taxonomie van Bloom. ‘Wat is taxonomie?’ en ‘Waarom wordt dat gebruikt?’ Dit blog gaat over verschillende taxonomieën en wat daarvan het nut is.

Lees meer »

Leerrendement meten in blended learning

Blended toetsen: Hoe leren en toetsen elkaar versterken Dankzij blended learning hebben studenten vaak meer vrijheid om zelf te leren, buiten de reguliere contactmomenten. Ook mag een student soms bepaalde leerinterventies overslaan of op een andere manier invullen. Studenten en docenten vinden het dan al snel moeilijk grip te krijgen op voortgang en resultaat. Toetsen bieden dan houvast. Toetsen om …

Lees meer »

Het dilemma van maatwerk en borging

Door: Bertine van Hillo-Visser (Hogeschool Rotterdam) en Linda Nieuwenhuijsen & Irma van Slooten (UDL Nederland) Elke collegezaal in het hoger onderwijs bevat een breed scala aan studenten. Deze studenten zijn allemaal anders. Denk aan verschillen in (culturele) achtergrond, capaciteiten, interesses en thuissituatie. Maar hoe geef je het onderwijs vorm zodanig dat je tegemoet komt aan deze diversiteit? Het onderwijsraamwerk van Universal Design …

Lees meer »

Leidt u op voor de toekomst?

In aanloop naar het congres Toetsen en Examineren in het hoger onderwijs deelt spreekster Fleur Deenen, onderwijskundige bij Drieam, graag haar kennis over gepersonaliseerd leren met u. Fleur geeft antwoorden op vragen zoals: Hoe bevorder je zelfregulatie van studenten? En is eenmalig toetsen de beste methode? De komende jaren ligt in het onderwijs de nadruk op gepersonaliseerd leren. De vaardigheid …

Lees meer »

Toetsing; een vak apart

“De docent vertelde van tevoren dat hij 30 van de 100 meerkeuzevragen achter in het boek ging stellen en dat het uit je hoofd leren van de antwoorden voldoende was voor een 8”. Als belangenbehartiger van studenten in het hoger onderwijs ontvangt het Interstedelijk Studenten Overleg (ISO) dit soort signalen vaker van studenten. Goed onderwijs is één ding, maar het …

Lees meer »

Openboekexamens: het toetsen van andere kennis

Openboekexamens zijn nog altijd een ondergeschoven kindje in de wereld van het examineren. Uit onderzoek blijkt dat veel kandidaten deze methode zien als een gemakkelijke optie waarvoor ze zich nauwelijks hoeven voor te bereiden. Examinatoren kiezen meestal voor toetsvarianten waarbij kandidaten kennis uit het hoofd moeten reproduceren. Toch beargumenteren Mieke ...

Lees meer »

Dyslexie: een stapje terug bij toetsen en examens

Ongeveer 3,5 procent van alle leerlingen en studenten in Nederland heeft een ernstige vorm van dyslexie – letterlijk het “niet kunnen lezen.” Dyslexie vormt een belemmering voor alle vakken waarbij gelezen moet worden. Niet alleen bij Nederlands, maar ook voor bijvoorbeeld moderne vreemde talen, rekenen en wiskunde.

Lees meer »