Kenniscentrum Toetsen en Examineren

Home / Geen categorie / Toets je toetsdilemma’s en laat je inspireren!

Toets je toetsdilemma’s en laat je inspireren!

Willemijn Pelser, Frank van Nispen, Maartje de Groot (De Haagse Hogeschool)

Toetsen is moeilijk! Wellicht het moeilijkste onderdeel van onderwijs ontwerpen. Maak maar eens een kwalitatief goede toets die recht doet aan het gewenste niveau, makkelijk te organiseren is, niet te duur is én zowel studenten als docenten energie geeft. Werkend hieraan, loop je tegen dilemma’s aan die veelvuldig onderwerp van gesprek zijn geweest binnen dit congres.

Dilemma’s die centraal staan in de workshop “Toets je toetsdilemma’s en laat je inspireren!”:

  • Veel feedback en minder toetsen OF veel toetsen om feedback te geven aan studenten
  • Gebruik van relatieve OF absolute cesuur
  • Wel OF geen compensatie tussen OF binnen toetsen
  • Beoordeling van beroepsproduct in de praktijk OFm.v. portfolio assessment

Eigenlijk zijn alle bovenstaande varianten goed toe te passen binnen het hoger beroepsonderwijs. Wat belangrijk is, is dat je stilstaat bij deze dilemma’s: toets je omdat je het altijd al zo doet, of omdat deze toets op alle aspecten een weloverwogen keuze is?

Het niveau van de student kan je ook op een andere manier te toetsen: probeer eens de tegenhanger van een gemaakte keuze binnen of van een toets. Ga eens langs op een stageadres om te zien hoe een student het doet in plaats van een portfolio assessment op de hogeschool. Of gebruik eens een relatieve in plaats van een absolute cesuur bij je theorietoets. Dit hoeft de kwaliteit van de toets niet te beïnvloeden, maar geeft misschien zowel de student als jezelf nieuwe inzichten. Laat je hierdoor inspireren!

Congres Toetsen & Examineren in het hoger onderwijs

Toetsen en examineren in het HOOp 20 & 21 maart 2018 vindt het Congres Toetsen & Examineren in het hoger onderwijs plaats. Leer tijdens dit congres hoe je een kwaliteitsslag kunt maken met jouw toets- en beoordelingsbeleid!

Hoe kunnen formatieve toetsen worden ingezet en welke rol heeft de docent hierbij? Bekijk de website voor meer informatie en mis dit inspirerende congres niet!

Website Congres Toetsen en Examineren in het HO

Bekijk ook

‘Studenten die betrokken zijn bij het ontwerp van de toets scoren hoger’

Het idee is misschien even wennen – studenten betrekken bij het ontwerpen van toetsen – …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *