Kenniscentrum Toetsen en Examineren

Home / Toetsbeleid

Toetsbeleid

Formatieve toetsen leveren meer informatie over ontwikkeling leerling

Een van de sprekers op het congres Toetsen en Examineren in het hoger onderwijs is dr. Kelly Meusen, lector onderwijsexcellentie Hogeschool Zeeland (Pabo Vlissingen). Haar onderzoek richt zich op de vraag hoe je kunt bewerkstelligen dat iedere leerling de hoogst haalbare prestatie levert. In haar presentatie op het congres staat het formatieve toetsen centraal. Wat is een formatieve toets precies? …

Lees meer »

Goed beleid voor autistische studenten? Dit hoef je niet zelf te bedenken!

Veel mensen zien een stoornis in het autismespectrum als een beperking. Roy Houtkamp niet. Hij is zelf autistisch en maakt zijn stoornis en zijn ervaring te gelde. Roy begeleidt binnen de Fontys Hogeschool ICT studenten en heeft zijn eigen bureau: Autastic. Daarnaats is Roy spreker op het congres Toetsen & Examineren in het hoger onderwijs. Studenten met autisme, ADHD of …

Lees meer »

‘Studenten die betrokken zijn bij het ontwerp van de toets scoren hoger’

Het idee is misschien even wennen – studenten betrekken bij het ontwerpen van toetsen – maar het is een werkwijze die belangrijke voordelen heeft. Op het congres Toetsen en Examineren in het Hoger Onderwijs legt Veronica Bruins (beleidsadviseur Toetsen en Beoordelen aan de Hogeschool van Amsterdam) uit waarom. Waarom zou je studenten betrekken bij het opstellen van toetsen? Als je …

Lees meer »

eBook Toetsen en Examineren in het hoger onderwijs

Alle studenten willen een kwalitatief hoogwaardig diploma halen. Het is daarom de taak van hogescholen en universiteiten om deze kwaliteit te kunnen bieden door o.a. een helder en objectief examen- en toetsingsprocedure. eBook Toetsen en Examineren in het hoger onderwijs In dit eBook krijgt u tips voor toetsen en examineren in het hoger onderwijs. Het eBook bevat daarnaast verdiepende interviews …

Lees meer »

Check, check, samen check

Artikel door: Irene Biemond, Teelen Kennismanagement Alwéér PDCA Velen van u zullen niet direct enthousiast worden van het woord PDCA-cyclus. Dit model wordt namelijk te pas en te onpas gebruikt. Ook in het hoger onderwijs is de PDCA-cyclus gemeengoed. Samen checken Toch zie ik in de toetspraktijk nog vaak dat de PDCA-cyclus niet helemaal wordt toegepast. Vooral de check-fase wordt …

Lees meer »

Bezorgde ouders met petitie tegen de rekentoets naar Tweede Kamer

Bron: Nationale Onderwijsgids Ouders van kinderen met dyscalculie (rekenblindheid) overhandigen vandaag een petitie aan de Tweede Kamer. De ouders zeggen dat de verplichte rekentoets voor kinderen met dyscalculie niet te doen is. Initiatiefnemer van de petitie is Jules Blokhuis, vader van een zoon met dyscalculie. Doel van de petitie is om staatssecretaris Sander Dekker van Onderwijs op andere gedachten te …

Lees meer »

Toetsing; een vak apart

“De docent vertelde van tevoren dat hij 30 van de 100 meerkeuzevragen achter in het boek ging stellen en dat het uit je hoofd leren van de antwoorden voldoende was voor een 8”. Als belangenbehartiger van studenten in het hoger onderwijs ontvangt het Interstedelijk Studenten Overleg (ISO) dit soort signalen vaker van studenten. Goed onderwijs is één ding, maar het …

Lees meer »

Tweede Kamer akkoord met verplichte rekentoets

Bron: Nationale Onderwijsgids Ondanks felle tegenstand en kritiek van de oppositie heeft een meerderheid van de Tweede Kamer ingestemd met de verplichte rekentoets voor het voortgezet onderwijs en mbo. Dat hebben minister Bussemaker en staatssecretaris Dekker van Onderwijs met name te danken aan de PvdA. De partij besloot een dag voor het Kamerdebat over de rekentoets om in te stemmen …

Lees meer »

Openboekexamens: het toetsen van andere kennis

Openboekexamens zijn nog altijd een ondergeschoven kindje in de wereld van het examineren. Uit onderzoek blijkt dat veel kandidaten deze methode zien als een gemakkelijke optie waarvoor ze zich nauwelijks hoeven voor te bereiden. Examinatoren kiezen meestal voor toetsvarianten waarbij kandidaten kennis uit het hoofd moeten reproduceren. Toch beargumenteren Mieke ...

Lees meer »

Invloed van streng of mild beoordelen op de studiekeuze

Een toets resulteert doorgaans in een cijfer. Wij, als toetsdeskundigen, vinden het erg belangrijk dat dit cijfer op een goede, valide en betrouwbare manier tot stand komt. Maar zelfs als een toets valide en betrouwbaar is, kan hij nog slecht functioneren ten opzichte van toetsen uit andere vakken of vakgebieden. ...

Lees meer »